• BM
    • EN
  • Cari

  • Cari

  • BM
    • EN
  • Mengenai PIDM
    • Mandat
    • Lembaga Pengarah
    • Pengurusan Eksekutif
    • Struktur Organisasi
    • Tadbir Urus Korporat
      • Pegawai Tadbir Urus
      • Manual Tadbir Urus
      • Rangka Kerja Tadbir Urus
      • Laporan Tadbir Urus
      • Struktur Organisasi
    • Whistleblowing
  • Bagaimana ANDA Dilindungi
    • Bagaimana PIDM Melindungi Anda
    • Sistem Insurans Deposit
      • Apakah Itu Sistem Insurans Deposit (DIS)?
      • Perlindungan Bagi Sistem Insurans Deposit
      • Jadual Pengiraan Bagi Sistem Insurans Deposit
      • Akaun Amanah
      • Bank-Bank Ahli
      • Bahan Maklumat Awam
      • Soalan Lazim Sistem Insurans Deposit
      • Soalan Lazim Mengenai PIDM
    • Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
      • Apakah itu Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans?
      • Perlindungan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
      • Jadual Pengiraan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
      • Ahli Penginsurans
      • Bahan Maklumat Awam
      • Soalan Lazim Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
      • Soalan Lazim Mengenai PIDM
    • Resolution
      • PIDM’s Role in the Financial Safety Net System
      • PIDM's Resolution Approach
      • Planning to Ensure an Effective Resolution by PIDM
      • Strategic Importance and Benefits of Resolution Planning
      • Resolution Planning Exposure Draft
  • Laman Informasi
    • Acara
    • Rencana
      • SPK
      • Protection Systems
      • Governance
      • PIDM Scholars
    • Penerbitan Korporat
      • Rancangan Korporat
      • Laporan Tahunan
      • Laporan Tahunan 2021
    • Laporan dan Pandangan
      • Savings Report
      • Insurance Report
  • Rujukan Umum
    • Nasihat Pengguna Kewangan
      • Penyalahgunaan Logo PIDM
      • Lain-lain
    • Kempen Awam
      • Iklan (Bercetak, TV & Radio)
      • Video Pendidikan
      • Sedia Payung Kewangan
      • Financial Education Network
  • Untuk Institusi Ahli
    • Bahan Maklumat
      • Bahan Maklumat Insurans Deposit
      • Panduan Maklumat untuk Ahli Pengambil Deposit
    • Perundangan
      • Akta
      • Peraturan-Peratuan
      • Perintah-Perintah
      • Kaedah-Kaedah
      • Garis Panduan
      • Arahan-Arahan
      • Nota-Nota
    • Kertas Perundingan
    • Portal Industri
      • Sumber
      • Log Masuk
  • Lagi
    • Kerjaya
    • Program Biasiswa Sarjana Muda
      • Soalan Lazim Program Biasiswa Sarjana Muda
    • Siaran Media
    • Hubungi Kami
  1. Home
  2. Bagaimana ANDA Dilindungi
  3. Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
  4. Perlindungan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Perlindungan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Perlindungan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans

Inforgraphic-TIPS-2021-BM-2.png
JADUAL 1
MANFAAT DILINDUNGI DAN HAD PERLINDUNGAN
Manfaat Dilindungi Had Perlindungan (Polisi/Pelan Individu atau Kumpulan)*
Kematian dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada kematian RM500,000
Ketidakupayaan dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada ketidakupayaan RM500,000
Penyakit dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada penyakit RM500,000
Kematangan dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada kematangan RM500,000
Serahan dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada serahan RM500,000
Pendapatan RM500,000
Penjagaan kesihatan 100% amaun kena dibayar
Kerugian kewangan RM500,000
Nilai sijil takaful keluarga atau nilai polisi hayat itu RM500,000 bagi satu atau lebih sijil takaful keluarga atau polisi hayat
Sumbangan atau premium prabayar boleh dibayar balik
  • Bagi sijil takaful atau polisi insurans perubatan dan kesihatan
  • Bagi sijil takaful atau polisi insurans yang dikehendaki di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Akta Pampasan Pekerja 1952
  • Bagi sijil takaful atau polisi insurans lain
 
 
  • 100% amaun prabayar
  • 1100% amaun prabayar
  • RM500,000 bagi setiap sijil takaful atau polisi insurans
Kehilangan atau kerosakan pada harta dan kerugian berbangkit RM500,000 bagi setiap harta
Kehilangan atau kerosakan pada harta mana-mana pihak ketiga dan kerugian berbangkit RM500,000 bagi setiap harta
Kematian mana-mana pihak ketiga dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada kematian RM500,000
DKetidakupayaan mana-mana pihak ketiga dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada ketidakupayaan RM500,000
Penyakit mana-mana pihak ketiga dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada penyakit RM500,000
Kecederaan mana-mana pihak ketiga dan manfaat berkaitan yang berbangkit daripada kecederaan RM500,000
Penjagaan kesihatan pihak ketiga 100% amaun kena dibayar
Kerugian kewangan mana-mana pihak ketiga RM500,000

*Sebarang tuntutan oleh pemilik sijil atau polisi adalah tertakluk kepada syarat-syarat dan had perlindungan yang ditetapkan dalam kontrak takaful atau polisi mereka.

Contoh Manfaat Takaful dan Insurans yang TIDAK layak dilindungi
  • Sijil takaful dan polisi insurans dalam mata wang asing
  • Sijil takaful dan polisi insurans dikeluarkan di luar Malaysia
  • Manfaat kematangan, serahan dan pendapatan dibayar daripada bahagian unit sijil takaful atau polisi insurans berkaitan pelaburan
  • Bagaimana PIDM Melindungi Anda
  • Sistem Insurans Deposit
    • Apakah Itu Sistem Insurans Deposit (DIS)?
    • Perlindungan Bagi Sistem Insurans Deposit
    • Jadual Pengiraan Bagi Sistem Insurans Deposit
    • Akaun Amanah
    • Bank-Bank Ahli
    • Bahan Maklumat Awam
    • Soalan Lazim Sistem Insurans Deposit
    • Soalan Lazim Mengenai PIDM
  • Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
    • Apakah itu Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans?
    • Perlindungan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
    • Jadual Pengiraan Bagi Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
    • Ahli Penginsurans
    • Bahan Maklumat Awam
    • Soalan Lazim Sistem Perlindungan Manfaat Takaful dan Insurans
    • Soalan Lazim Mengenai PIDM
  • Resolution
    • PIDM’s Role in the Financial Safety Net System
    • PIDM's Resolution Approach
    • Planning to Ensure an Effective Resolution by PIDM
    • Strategic Importance and Benefits of Resolution Planning
    • Resolution Planning Exposure Draft

MAKLUMAT UNTUK DIHUBUNGI

Level 12, Axiata Tower,
No. 9, Jalan Stesen Sentral 5,
Kuala Lumpur Sentral
50470 Kuala Lumpur

Untuk surat menyurat:
P.O.Box. 13071
50798 Kuala Lumpur

Tel: +603-2173 7436 / 2265 6565
Fax: +603-2173 7527 / 2260 7432
Talian Bebas Tol: 1-800-88-1266
Emel: info@pidm.gov.my

 

Navigasi

  • Mengenai PIDM
  • Sistem Perlindungan
  • Penerbitan
  • Kesedaran Awam
  • Sumber MI

Maklumat Lanjut

  • Bank-Bank Ahli
  • Ahli Penginsurans
  • Kerjaya
  • Siaran Media
  • Hubungi Kami
  • Portal Industri

Lain-lain

  • Notis Privasi
  • Penafian
  • Amaran Penipuan

© Perbadanan Insurans Deposit Malaysia 2023. All rights reserved.
×

Accessibility Settings

If you are having any difficulties to view our website please use the below settings for better accessibility